Body

Mijn tips voor het verbeteren van je nachtrust

Een goede, regelmatige nachtrust is erg belangrijk, het is de basis voor een goede gezondheid. Tijdens het slapen krijgen lichaam en geest de kans om te verwerken wat je die dag hebt mee gemaakt en hiervan te herstellen. Val jij binnen no-time in slaap? Of kun je wel wat tips gebruiken? Hieronder een aantal van mijn tips!

Dim het lichtzet alle lampen 2 á 3 uur voor het slapen wat minder fel en pas ook de felheid van je telefoon, iPad of computer aan. Fel licht kan ervoor zorgen dat je minder melatonine aanmaakt. Melatonine is een hormoon dat invloed heeft op het slaap-waakritme. Bij fel licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, ook wel blauw licht: telefoon, televisie enz.) wordt de productie van melatonine geremd. Wanneer het licht afneemt komt de productie van melatonine weer op gang.

Verduister de slaapkamer – zoals ik hierboven al omschreef, zorgt fel licht ervoor, dat de aanmaak van melatonine wordt geremd. Wanneer je in de slaapkamer verduisterende gordijnen ophangt, ga je licht van buiten tegen wat een positief effect heeft op de aanmaak van het hormoon melatonine.

Kies voor de juiste temperatuur – zet de verwarming in de slaapkamer uit en zorg overdag voor frisse lucht.  Zelf laat ik de ventilatieroosters ook ‘s nachts gewoon open. De beste temperatuur om in te slapen is 16 graden Celsius.

Pas op met cafeïne – cafeïne is een opwekkende stof die zorgt voor een ‘wakker’ gevoel. Het stimuleert het zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling en dat wil je nou juist voorkomen wanneer je gaat slapen. Het opwekkende effect van cafeïne is een uur na inname merkbaar en na ongeveer 3 á 5 uur weer uitgewerkt.

Maak een avondwandeling – het maken van een avondwandeling is niet alleen heel gezond voor je, maar draagt ook bij aan een goede nachtrust. Stress en angstgevoelens kunnen bij het maken van een wandeling afnemen wat een ontspannen gevoel geeft. Ook helpt het om gedachten beter los te laten. Zo kun je met een rustgevend gevoel en een opgeruimd hoofd aan je slaap beginnen.

Kies voor fijn beddengoed – één van de belangrijkste dingen in een slaapkamer zijn voor mij een goed matras, kussen en een fijn dekbed. Ik kies altijd voor een 100% katoenen dekbedovertrek omdat dit zacht en luchtdoorlatend is. Ik was mijn dekbedovertrek en kussensloop 1 keer per week binnenstebuiten op 40 tot maximaal 60 graden en laat het beddengoed aan de lucht drogen voor een fris gevoel. Op dit moment heb ik een dekbedovertrek van Dekbeddiscounter met de naam Papillon wat vlinder betekend. Deze is wit en heeft een luxe uitstraling. Wanneer ik in mijn bed lig, geeft het mij echt een ‘hotel gevoel’. Heerlijk!

Wat zijn jouw ultieme slaaptips? Ik lees ze graag terug in de reacties hieronder! 

Veel liefs Lies

Hits: 239

One Comment

  • Silly

    Als ik echt niet in slaap kan komen gebruik ik de bodyscan die je eerder beschreef in een blog over yoga. Ik ga met mijn gedachten langs elk lichaamsdeel en ontspan op die manier mijn hele lichaam. Door dat bewust te doen is er ook geen ruimte voor andere afleidende gedachten en ben ik klaar om te gaan slapen.

    Mooi dekbedovertrek! Kan mij voorstellen dat het een feestje is om er onder te slapen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *