Body

Wandelen, gezond voor lichaam & geest

Wandelen verminderd de kans op ziektes, houd je lichaam in conditie, leegt je hoofd en is ook nog eens calorie verbrandend. Dagelijks wandelen levert een betere gezondheid op en het is ook hartstikke hip. Maak wandelen leuk door je persoonlijke doel vast te stellen. Download nu je eigen ‘lies vertelt’ loopschema!

Wat is er zo gezond aan wandelen?

Het verminderd de kans op hart- en vaat ziekten, het maakt je spieren sterker, het kan zorgen voor ontspanning in je hoofd waardoor je je hoofd even leeg kunt maken, het werkt bloeddrukverlagend, verbeterd je conditie en je wordt er ook nog eens vrolijk van. Dit komt door Endorfine. Bij beweging komt het gelukshormoon Endorfine vrij in je lichaam wat zorgt voor een gelukkig, blij gevoel.

Tienduizend stappen per dag

De Japanse arts Yoshiro Hatano heeft onderzocht dat je bij voldoende beweging veel gezonder zult zijn. Hij kwam tot de conclusie dat de gemiddelde mens ongeveer zesduizend stappen op een dag zet. Om gezond te leven zou je gemiddeld tienduizend stappen per dag moeten zetten.

6.000 stappen (is het gemiddelde aantal stappen per dag) + 4.000 stappen (is 30 minuten extra beweging op een dag) = 10.000 stappen (minimale hoeveelheid stappen op een dag).

Om de tienduizend stappen te halen kun je de volgende dingen doen: wandel wat vaker naar de supermarkt in plaats van met de auto, wandel een stukje in je pauze, breng de tijd die je moet wachten lopend door en plan wat vaker een wandeling in. Er zijn prachtige plekken om te wandelen zoals het bos, de Posbank of aan het water. Ook kan het je helpen om een stappenteller aan te schaffen. Het geeft je een idee van hoeveel stappen je al zet op een dag en stimuleert je om meer stappen te zetten.

Belonen is één van de belangrijkste dingen

Wanneer je een eind gelopen hebt is het belangrijk om jezelf te belonen. Dit zorgt ervoor dat je hersenen wandelen gaan interpreteren als iets leuks, goeds en fijns. Kies er bijvoorbeeld voor om na je wandeling een lekker kopje thee te drinken in een gezellig cafétje. Of beloon jezelf met wat me-time en lees je favoriete boek of tijdschrift.

Overtuigd en wil je beginnen met wandelen?

Begin niet gelijk aan een marathon maar bouw het rustig op. Begin bijvoorbeeld met vijf minuten wandelen per dag en laat daar steeds een paar minuten bij komen. Ik heb een fijn opbouw schema voor je gemaakt die je wellicht kan helpen.

Downloaden (PDF, 175KB)

Hits: 450

5 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *