Mind

Mindfulness (voor kinderen)

Kindertherapeut en docent mindfulness en yoga Lianne de Keizer vertelt over mindfulness voor kinderen. Wat is het nou eigenlijk, wat zijn de voordelen en hoe begin je? Zaterdagochtend. De deur staat open voor de MindfulKids. Yogamatjes liggen klaar en de kleurrijke meditatiekussentjes liggen erop. Er staat een zilveren schaal in het midden met een blauwe doek eroverheen en wolken van watten er bovenop. Vandaag staat in het teken van onze gedachten. Gedachten die als wolken voorbij drijven, komen en gaan. Die je met aandacht kunt bekijken en weer kunt laten gaan. We blazen de wolkenwatten met aandacht van de schaal. We ademen diep in. Voelen hoe de lucht onze longen vult. We tuiten onze lippen. Voelen hoe onze mond zich vult met lucht. Voelen hoe de lucht over onze lippen naar buiten blaast. En daarna zijn we stil. Staan we stil. Stil bij onze gedachten en stil bij ons lijf. Wat denken we? Wat doen we? Wat voelen we? Welke emotie merken we op? Waar voelen we deze in ons lijf? Allemaal als een geheel in het hier en nu.

Wat is Mindfulness?
Mindfulness is een vorm van aandachtbeoefening vanuit meditatie of training waarbij je je met nieuwsgierige aandacht en zonder automatische reacties bewust wordt van fysieke ervaringen, stemmingen, gevoelens en gedachten. Geen zweverig gedoe. Niet alleen maar ontspannen. Juist heel bewust ervaren wat je denkt, doet en voelt en vanuit aandacht reageren op dat wat je hebt waargenomen. Mindfulness vindt zijn oorsprong in het Boeddhisme. Momenteel is mindfulness in de hele wereld uitgegroeid tot een bekende en populaire vorm van beoefening en training om stress te verminderen en bewuste en oordeelloze aandacht te hebben in het hier en nu.

Effecten
Kinderen hebben vaak al een druk leven waarin van alles moet en gepland staat. Hierdoor gaan zij naarmate zij opgroeien ongemerkt voorbij aan dat wat er nu is. De tinteling in je handen die je voelt als je ze warm hebt gewreven. De magnetische werking van de energie die je als een balletje tussen je handen kunt voelen. De sneeuw die onder je voeten knispert. De vogels die fluiten. Het gelukkige gevoel dat je daarbij kunt ervaren. Maar ook signalen van stress en spanning tijdens een te drukke dag op school. De signalen die je lijf afgeeft waardoor je kunt bedenken dat je even pauze, stilte of een rustig plekje nodig hebt. Signalen die je waarschuwen dat je de televisie beter uit kunt zetten, zodat je met je ogen dicht op de bank muziek kan gaan beluisteren met je voeten in de lucht.

Mindfulness voor kinderen is een logisch antwoord op de vraag hoe we kinderen al vroeg kunnen leren omgaan met alle prikkels van de gespannen en gehaaste tijd waarin we leven. In diverse onderzoeken worden de volgende positieve effecten van mindfulness bij kinderen genoemd:

• Verbeterde concentratie
• Verbeterde aandacht
• Minder angsten
• Meer zelfcontrole
• Meer (zelf)compassie
• Meer zelfvertrouwen
• Verbeterde sociale interactie
• Een groter geluksgevoel

“Alles wat je aandacht geeft groeit.”

Mindfulness voor kinderen
Mindfulness voor kinderen wordt in een speelse setting aangeboden. Aandachtoefeningen om de aandachtspier te trainen worden afgewisseld met korte meditatieve oefeningen en lichaamsgerichte oefeningen vanuit yoga en dans. Een bijeenkomst kenmerkt zich door afwisseling. Alles wat gebeurt, gebeurt met aandacht. Bewegen en stil zitten. Luisteren en praten. Voelen en ervaren. Zodat spanning waargenomen en losgelaten kan worden en bewustwording groeit. Tijdens de bijeenkomsten krijgen kinderen praktische oefeningen aangeboden, zodat zij vaardig worden in het met aandacht observeren en van daaruit bewuster kunnen handelen. Het herontdekken van alle waarnemingen is voor kinderen vaak een hele belevenis en maakt mindfulness magisch en leuk.

“Het is hier zo rustig en ik voel me blij en vrij.
Als ik me blij en vrij voel, dan durf ik alles”

Een oefening in mindfulness
Mindfulness voor kinderen is heel toegankelijk en makkelijk toe te passen in het dagelijkse leven. Er zijn veel leuke boekjes te vinden over mindfulness met oefeningen en ingesproken meditaties. Erg leuk om te doen is het samen maken van een glitterfles. Ingrediënten: een afsluitbare fles of een glazen potje met deksel, glitterlijm, extra losse glitters en lauwwarm water. Mix alles door elkaar, schud de fles stevig heen en weer, en pas de volgende oefening toe:

“Kijk eens naar deze fles.. De glitters dwarrelen stormachtig door de fles.. Net zoals je hoofd soms vol kan zitten met een storm aan gedachten.. Gedachten die je niet ‘uit’ kunt zetten en die zorgen voor een vol en zwaar hoofd.. Kijk maar eens met aandacht naar de fles.. Zie hoe de glitters door elkaar heen dwarrelen.. De kleuren die je ziet.. Wat je opvalt terwijl je zo kijkt.. Misschien zie je hoe sommige glitters al langzaam richting de bodem dwarrelen en rustiger worden.. Zo is het ook in jouw hoofd.. Wanneer je met volle aandacht naar je eigen gedachten kijkt, zullen ze uiteindelijk ook neerdwarrelen en rustig worden.. Totdat het stil is in je hoofd.. Kijk maar net zo lang met aandacht naar de glitters in de fles totdat ze allemaal neergedwarreld zijn en het water stil is.. Wat merk je nu op?..Wat voel je nu?.. Waar voel je dat?..”

Een fijne oefening om regelmatig te herhalen. En die glitterfles? Die staat ontzettend leuk in je kamer, waardoor je hem ook snel kunt pakken als je even een te vol hoofd hebt!

Hits: 485

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *