Geen categorie

Voeding met Lies: mijn eetstijl

Wanneer je een fit, gezond en energiek leven wil is gezonde voeding erg belangrijk. Je hoort vaak: “je bent wat je eet”. Wanneer je veel suiker binnen krijgt, krijg je even dat goede, vrolijke en energieke gevoel. Maar dit daalt al snel af naar een slap, vermoeid gevoel waar je helemaal niet vrolijk van wordt. Krijg je veel gezonde voedingsstoffen binnen, dan krijg je een energieker en fitter gevoel. Ik vertel je hoe ik eet, hoe ik mijn voeding verspreid over de dag en wat het mij brengt.

Ontbijt – Het ontbijt is de brandstof voor je lichaam. Je kunt het vergelijken met een auto. Een auto rijdt wanneer er brandstof (benzine) in zit. Is de brandstof (benzine) op? Dan stopt de auto ermee. Het zelfde geld voor je lichaam, je begint de dag met brandstof (voeding) om zo te kunnen functioneren. Een goed ontbijt geeft je dus energie, ook helpt het bij een goede concentratie. Daarnaast helpt het om je gewicht in balans te houden, wanneer je het ontbijt overslaat is de kans groot dat je overdag een honger gevoel krijgt waardoor je sneller geneigd bent om ongezond te snacken.. en dat willen we natuurlijk voorkomen. Dan nog een hele belangrijke, je krijgt een goed humeur wanneer je ontbijt. Dit komt doordat de bloedsuikerspiegel op pijl blijft. Een gezonde bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je minder snel geïrriteerd en chagrijnig wordt.

Snack – Ongeveer 2 á 3 uur na het ontbijt is het tijd voor een gezonde snack. Ik eet steeds 2 á 3 uur na een maaltijd weer iets. Zo blijft de bloedsuikerspiegel op pijl en ontstaan er minder suikerpieken. Die suikerpieken kun je zien als heuvels. Wat je wil is een rechte lijn, wanneer je elke 2 á 3 uur iets eet blijft dit een rechte lijn. Sla je de tussendoortjes over, dan ontstaan er heuvels (suikerpieken). Je lichaam maakt dan insuline aan om dit te corrigeren en dat kost energie wat weer zorgt voor vermoeidheid of een “middagdip” Het geeft dus een stuk meer energie wanneer je steeds iets eet.

Lunch – Tijd voor de lunch. Ook de lunch is de brandstof voor je lichaam. Tussen 12.00 en 13.00 uur moet je weer even bijtanken zodat je de rest van de middag weer energiek verder kan. Het is natuurlijk wel belangrijk om gezond te lunchen. Wanneer je thuis luncht kun je er wat meer tijd in steken. Eet je ergens anders zoals op je werk? Neem de lunch dan mee van thuis. Helaas is het eten wat je in bijvoorbeeld kantines koopt vaak erg ongezond (daar moet eigenlijk verandering in komen vind je niet?).

Snack – 2 á 3 uur na de lunch is het weer tijd voor een gezond tussendoortje.

Diner – Het avondeten is de laatste grote maaltijd van de dag. Je kunt deze het beste niet meer eten 3 uur voor het slapen gaan. Dit komt omdat het lichaam de maaltijd dat niet meer goed verteerd. Ook is het bij veel huishoudens een gewoonte om na het eten standaard een toetje te nemen. Kijk eens of je dit kunt weglaten, meestal is het zo dat je na het eten genoeg hebt gehad. Is dit niet het geval? Dan kun je altijd kiezen voor een stukje fruit, lekker en licht verteerbaar.

Een gezonde maaltijd (ontbijt, snack, lunch & diner) is voor iedereen anders. De één houdt van brood in de ochtend, de ander eet veel liever yoghurt. Met een aantal vragen kun je nagaan welke voeding het beste bij jou past.

  • Hoe voel ik mij nu? (1 á 2 uur na de maaltijd)
  • Hoe voelt mijn buik? (rustig of opgeblazen)
  • Heb ik genoten van deze maaltijd? Want dat is natuurlijk ook heel belangrijk!

Dit is mijn eetstijl. Het werkt natuurlijk voor iedereen anders, maar dit is de manier waarop ik mij het beste voel.

Lie(f)s

Hits: 204

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *