Balance

De balans tussen inspannen en ontspannen

Balans, het leven draait voortdurend om balans. Zo ook tussen inspanning en ontspanning. Beide zijn belangrijk en wij zijn vaak ook héél goed in die eerste, maar hoe zorg je er nu voor dat je vervolgens in de ontspanningsmodus komt?

Zoals een psycholoog mij ooit vertelde, las na iedere inspanning een ontspanningsmoment in. Nu klinkt dat misschien onmogelijk, maar er zit wel wat in. Zie het als een pasgeboren baby, de baby drinkt, poept en slaapt..en doet vervolgens de hele riedel weer opnieuw. Het is een vorm van bijtanken om daarna de volgende activiteit weer vol energie, aandacht en met een betere focus te kunnen begaan.

DAT BIJTANKEN, HOE DOE JE DAT DAN?

Ga voor jezelf na wat voor jou ontspanning geeft. Dit kan namelijk voor ieder persoon compleet anders zijn. Het hoeft niet heel groots te zijn. Ik begrijp heus dat je misschien niet na ieder moment van inspanning een uur de tijd hebt voor een complete yogales. Je kunt ook kiezen om een minuut lang aandachtig te ademen. Desnoods op het toilet, want zo’n héle kleine pauze doet wonderen, ècht! Zorg voor een lage ademhaling naar je buik, een hoge ademhaling zorgt ook weer voor spanning.

VOORBEELDEN VAN ONTSPANNING

MEDITEER – Mediteren helpt je om je gedachten even te laten voor wat ze zijn. Het werkt voor mij een beetje als een stofzuiger. Je gaat uit je hoofd en komt meer in je lichaam. Klinkt wellicht wat vaag, maar als je het eens probeert begrijp je precies wat ik bedoel.

MINDFULNESS – Mindfulness is eigenlijk niks anders dan bewustwording en focus. Je houdt je bezig met één ding tegelijk en gaat hier helemaal in op.

Een makkelijke oefening is het kijken naar een kaars. Zie hoe de vlam langzaam héén en weer knippert, hoe de kleur verandert. Hoe ruikt de kaars? Voel je de warmte?

KRUIDEN – Wanneer ik gespannen ben kies ik vaak voor een thee met kruiden die een ontspannende werking hebben. Denk aan kamille, lavendel of valeriaan. De thee van geurwolkje bijvoorbeeld, bevat onder andere bovenstaande kruiden. Het heeft een ont-stress effect en helpt je daarnaast met het goed in slaap komen. Want slapen is natuurljk één van de belangrijkste ontspanners.

WANDELEN – Wist je dat wandelen, naast dat lichaamsbeweging gezond voor je lijf is, ook zorgt voor het verminderen van je stressniveau? Wandelen heeft misschien een beetje een suf imago en niet iedereen vindt het even leuk, maar je zult merken dat je je nog beter voelt wanneer je een wandeling maakt.

Dan wil ik er als laatste nog even de waardevolste tip aan toevoegen, doe iets dat je leuk vindt. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend maar er zijn zoveel mensen die teveel met tegenzin doen. Zoek iets waar je plezier in hebt en geniet ervan. De mooiste dingen van het leven zijn vaak niet eens zo groot, je moet er alleen even de aandacht voor hebben.

Hits: 98

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *