Mind

Een goede nachtrust – hoe zit dat eigenlijk?

Een goede nachtrust is belangrijk. Je lichaam kan zich herstellen, het verhoogt je concentratie, je immuunsysteem krijgt een boost & je voelt je fit en energiek. Helaas is een goede nachtrust niet voor iedereen vanzelfsprekend, ik weet er alles van. In dit artikel leg ik je uit waaruit de nacht is opgebouwd en geef ik je tips die ècht wat voor je kunnen betekenen.

Al jaren slaap ik slecht, van huisarts & slaappillen tot ziekenhuis en slaapcentrum, ik heb al van alles geprobeerd. Nu is het zo dat een deel van je slaapgedrag genetisch bepaald is. Maar dit betekent ook dat je er voor een deel wèl invloed hebt. Daar ga ik in dit artikel verder op in.

De nacht bestaat uit verschillende slaapcyclussen. Een slaapcyclus duurt gemiddeld 90 minuten. In deze 90 minuten komen er 4 verschillende fases aan bod.

Naast de welbekende “slaaphygiëne” tips (de tips die je overal te horen krijgt wanneer je slecht slaapt) zoals: een frisse, koele slaapkamer, geen cafeïne meer drinken, voldoende beweging overdag en zorgen voor warme voeten, heb ik er nog een aantal tips aan toe te voegen.

LICHT – Licht heeft een grote invloed op ons dag- en nachtritme. Wanneer het licht is vertellen je hersenen je dat het de bedoeling is dat je wakker bent. Wanneer het donker is, is het de bedoeling dat je gaat slapen. Het slaaphormoon melatonine wordt aangemaakt. Misschien een open deur, maar het gebruik van beeldschermen (telefoon, tv & tablet) maken je biologische klok compleet van slag. Daarom is het echt aan te raden je beeldschermen minstens een uur voordat je gaat slapen aan de kant te leggen. ‘s Ochtends is het van belang dat je zo snel mogelijk voldoende licht vangt, dit maakt je fitter en gelukkiger. Zelf gebruik ik een wake-up light. Ik ontwaak met steeds feller wordend licht en vogelgeluiden.

MEDITATIE – Je focust je hierbij op niks anders dan wat er op dit moment is. Je lichaam, die langzaam steeds dieper in je bed wegzakt. Je komt in een diepe ontspanning die je langzaam in slaap brengt. Wanneer ik niet in slaap kan komen, luister ik naar een slaapmeditatie. Grappig genoeg weet ik inmiddels, na een aantal weken, nòg niet hoe de meditatie eindigt. Dat zegt genoeg lijkt mij.

VEZELS – Uit onderzoeken blijkt dat je darmen meer invloed hebben op je lichaam dan je misschien denkt. Zo was ik bij een lezing over hormonen waar ook dit onderwerp aan bod kwam. Ze vertelden over de link tussen een slechte nachtrust en een verstoorde darmflora. In een documentaire die ik keek kwam dit weer voorbij waarbij ze dit ook daadwerkelijk hebben getest op een aantal proefpersonen. De oplossing: vezels. Peulvruchten en groenten bevatten vezels, maar ook een supplement is een optie. Laat je hierbij goed adviseren en slik niet zomaar alles wat in de vrije handel te koop is. “Baat het niet dan schaadt het niet” gaat voor dit onderwerp niet op.

Deze tips helpen mij met een betere nachtrust. Ook ik slaap nog altijd niet iedere nacht als een roos, het stukje “genetisch bepaald” speelt hierin natuurlijk ook een rol. In mijn ogen is alles voor een beetje extra slaap, op een natuurlijke manier, meer dan welkom, dus probeer het eens. Baat het niet….. 

 

 

Hits: 87

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *