In gesprek met een expert – mindfulness voor millennials

In gesprek met een expert – mindfulness voor millennials

Ook ik val, net zoals vele andere, onder het begrip millennial. De generatie geboren tussen 1980 en 2000. De generatie waarbij het ideaalbeeld hoog in het vaandel staat en helaas ook de generatie die veel te maken heeft met stress en een hoge prestatiedruk. Waar komt dit vandaan? En belangrijker nog, waar hebben millennials behoefte aan? Ik ging in gesprek met mindfulness en millennial expert Marloes Smits.

Marloes Smits, Millennial, Mindfulness coach en selfcare expert. Belangrijker dan ooit, lijkt het vinden van geluk voor (ons) millennials. Voor jou, maar zeker ook voor mij. Mijn organisatie is ontstaan vanuit mijn eigen zoektocht naar de ontdekking, ontwikkeling en realisatie van mijn eigen geluk. Met een HBO opleiding en een goede baan op zak (#fact: ik spreek mandarijn), bleek mijn zoektocht naar geluk niet geslaagd, niet voldaan. Ik volgde mijn passie, hart & mijn droom. En hier ben jij als onderdeel van mijn missie: zoveel mogelijk Millennials te inspireren met de kracht van mindfulness op een vernieuwde (hello 2.0 versie), praktische en wetenschappelijk onderbouwde manier. Geen ingewikkeld, zweverig en complex gedoe,  maar waardevolle tools die echt het verschil in jouw leven maken!

WAT MAAKT MILLENNIALS ANDERS DAN MENSEN DIE NIET IN DE PERIODE TUSSEN 1980 EN 2000 ZIJN GEBOREN?

Binnen een bepaalde generatie is natuurlijk veel verschil te vinden tussen individuen. Maar kenmerkent voor deze generatie is (heel cliché) de veranderende technologie.

– Opvallend is dat sinds de komst van het internet in 2004, het aantal burn-outs verschrikkelijk hard toenam, een direct verband is nooit aangetoont – 

En dan met name de impact hiervan zoals keuzestress door alle mogelijkheden, de wereld die letterlijk aan onze voeten ligt en de focus op geweldige ervaringen. We willen erbij horen, de beste versie van onszelf laten zien & impact maken. Bijna alles wat we (tegenwoordig) zien, doen en ervaren is mogelijk dankzij deze ontwikkelingen. Zo lezen we blogs en reviews voordat we overgaan tot de aanschaf van een item en vinden wij authenticiteit en (online) verbinding belangrijk. Deze online verbinding is opmerkelijk, want online wordt een hele andere werkelijkheid gecreëerd dan ‘vroeger’ toen moeders elkaar nog tegenkwamen in de supermarkt voor een praatje en de boodschappen nog niet tot in de koelkast geleverd werden.

DE THERM BURN-OUT ONDER MILLENNIALS LIJKT BIJNA EEN “HYPE”, WAAR KOMT DIT VOLGENS JOU VANDAAN?

Thema’s als angst, hoge verwachtingen, zelfvertrouwen en eenzaamheid zijn een ding. Een groot ding. En dat terwijl wij in een fantastische tijd leven waarin welvaart, technologie en een druk sociaal leven een grote rol spelen. Stress is een ontzettend grote issue binnen onze generatie. We hebben te maken met het grootste aantal burn-outs en lijken veel kwetsbaarder dan alle andere generaties ooit. In mijn praktijk zie ik het vaak voorbij komen: thema’s als onrust, fysieke klachten en stress lijken heel normaal. We staan onder continue druk. Ook ik heb dit als ‘ervaringsdeskundige’ ervaren.

Interne druk vs. externe druk

Met externe druk bedoel ik o.a. druk vanuit de maatschappij en de onzekerheid die soms gecreëerd wordt door externe factoren: een vast contract, het kopen van een huis en een mega hoge studieschuld. Ontzettend hard studeren om vervolgens te dealen met teleurstellingen (pff, die zoektocht naar de ideale baan door krapte op de arbeidsmarkt en moordende concurrentie bijvoorbeeld.) De maatschappij en de omgeving waarin je woont, leeft en werkt lijken soms de maatstaaf van jouw succes. Open je Instagram maar eens: we vinden daar altijd wel iemand die succesvoller, rijker of slimmer is dan jij. Falen lijkt in onze ogen echt geen optie.

Maar we hebben ook te dealen met de interne druk die wij onszelf opleggen: we willen presteren, waarde toevoegen, impact maken. Gezien worden. En dit ‘willen’ is in mijn ogen onze grootste vijand. We willen namelijk altijd meer en tevreden zijn lijkt soms een ding. En dat in een wereld waarin haast alles mogelijk is lijkt een (onrealistisch) verwachtingspatroon bepalend voor de visie die er is.

Ik wil het overigens geen hype noemen: de cijfers zijn echt serieus. Is het dan echt iets van de laatste tijd? Ja, en nee. Ongetwijfeld hadden eerdere generaties ook te dealen met stress, burn-out en onrust. Echter, voor 1997 is er nooit onderzoek gedaan naar het fenomeen.

WAAR LIGT VOLGENS JOU DE BEHOEFTE VAN MILLENNIALS?

Relativeren! Ik ben ervan overtuigd dat deze generatie is opgevoed vanuit een bepaald individualisme. We zijn opgevoed met statements als: als je je best doet, dan is alles mogelijk. Kortom, we hebben geleerd dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen succes (en je geluk). En wat als je je best doet, en je kunt niet worden wat je zou willen? Dan zou je hebben gefaald. Je voldoet dan niet aan je eigen verwachtingen! En dit zorgt voor interne druk en weer voor een hoop stress. Als ik kijk naar de behoeften voor persoonlijke ontwikkeling binnen mijn coachpraktijk, dan is er vooral behoefte aan flexibiliteit (altijd, overal kunnen trainen, waar en wanneer dit mogelijk is.)
MINDFULNESS, EEN METHODE OM JE MIND TE TRAINEN. HOE WERKT HET PRECIES?
Mindfulness houdt in dat je je aandacht vestigt op dat wat er op dit moment gebeurt. Je bent je bewust van zowel je interne ervaringen als dat wat je ervaart in de wereld om je heen. En als je zo je ervaringen observeert – door middel van oefeningen, tools & technieken – dan oordeel je niet. (Goed of fout, positief of negatief) Je oefent om niet direct te reageren, maar om ‘het’ er te laten zijn zoals het is. Je bent bewust en aanwezig in het moment. Het huidige moment. Hierdoor is er geen ruimte voor de zorgen van morgen of druk vanuit het verleden. Mindfulness is een vaardigheid en ook jij kunt dit leren!

Eenvoudig? Nee, Mindfulness = geen hocus-pocus of quick fix. Veel studies en wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoont dat er veel meetbare gezondheidsvoordelen zijn wanneer je mindfulness beoefent. Zoals het versterken van het immuunsysteem, het verbeteren van geheugen- en aandachtsvaardigheden, het trainen van compassie en zelf-liefde en het aangaan van diverse uitdagingen zoals stress (-40%!), angst & depressie.

En waarom is het zo belangrijk om echt aanwezig te zijn? Veel dingen doen wij op de automatische piloot, zonder echt aanwezig te zijn, te voelen en te ervaren. Dingen op de automatische piloot worden al snel functioneel waardoor we soms vergeten te genieten. Met mindfulness leer je bewust(er) te leven, je emoties en stressprikkels te erkennen Hierdoor krijg je inzicht in je overtuigingen, patronen en opvattingen. Zo kom je automatisch weer echt in verbinding met jezelf, je doelen en dat wat echt belangrijk voor je is.

ZOU JE EEN MINDFULNESS TOOL WILLEN DELEN?

Tuurlijk! Er is een groot verschil tussen gedachten in je hoofd en gedachten op papier. Het doel van Mindfulness is om je bewust te focussen op hetgeen wat op dat moment de aandacht vraagt. Met dit soort oefeningen krijg je de regie over (negatieve) gedachten terug. Want wist je dat ruim 70% van onze automatische (onbewuste) gedachten van negatieve aard is? In deze oefening leer jij hoe je jezelf kunt lostrekken van negativiteit.

Neem eens de tijd om stil te staan bij je (negatieve) gedachten.

Stap 1: Adem heel rustig in en uit.
Stap 2: Observeer eens je eigen gedachten en schrijf enkele gedachten die jij hebt op.
Bijvoorbeeld over een situatie, voorval of gebeurtenis in het verleden of in de toekomst.
Stap 3: Wat is het effect van deze gedachten op jouw emotie, op je lichaam? Wat doen deze gedachten met jou?
Stap 4: Relativeer: zijn deze gedachten de waarheid?
Stap 5 (optioneel): Hoe kun je deze gedachten ombuigen naar positieve gedachten?

Dankjewel Marloes, voor je uitgebreide uitleg. Laten wij, millennials, een beetje bewuster worden en meer genieten van al het moois, klein en groot, dat het leven te bieden heeft.

Via de Instagram pagina van Marloes kun je al haar ontwikkelingen volgen.

Hits: 51



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *