Mind

Stress – wat is het, hoe werkt het en wat doe je er tegen?

Stress en dan vooral langdurige stress kan zeer schadelijk zijn voor lichaam en geest. Het kan voor een ‘burn-out’ zorgen wat letterlijk opgebrand betekent. Ook kan het je immuunsysteem aantasten waardoor je vatbaarder bent voor virussen en ziektes, heeft het invloed op je nachtrust, je humeur en allerlei andere processen in je lichaam. Het is belangrijk om stress tegen te gaan of er zo snel mogelijk afstand van te kunnen nemen. Klink logisch, maar hoe neem je die afstand?

OORZAAK – Stress kan ontstaan door verschillende oorzaken. Denk aan; verwachtingen van anderen, tijdsdruk, te hoog willen presteren, perfectionisme of een ingrijpende gebeurtenis bijvoorbeeld. Je ‘rugzak’ wordt simpelweg te vol waardoor je constant in de fight or flight (vechten of vluchten) modus zit. Je probeert recht overeind te blijven, maar eigenlijk is die rugzak te zwaar om met een rechte rug te blijven staan.

STRESS EN DE FIGHT OR FLIGHT MODUS – Wanneer je huis in brand staat en je zo snel mogelijk moet vluchten, functioneert je lichaam het beste in de fight or flight modus. Dit wordt gestuurd door het autonome zenuwstelsel. Dit deel van de hersenen regelt de werking van de organen in je lichaam zoals: de ademhaling, hartslag, en de spijsvertering. Het autonome zenuwstelsel regelt naast de werking van je organen ook de rest & digest (rust en herstel) modus (ook wel het ontspanningssysteem). De fight or flight modus (stresssysteem) wordt ook geregeld door het autonome zenuwstelsel. Wanneer je chronische stress ervaart, staat de fight or flight modus continu op aan. Je bent constant bezig met je omgeving. Wat gebeurt er? Wat hoor ik? Je bent en blijft alert. Je lichaam en geest vinden het moeilijk om ontspanning toe te laten. Als je alleen maar in die fight or flight modus fungeert kan je lichaam zichzelf niet herstellen. Processen als een goede nachtrust en spierherstel werken niet zoals ze zouden moeten werken. Wanneer je langdurige stress ervaart kun je klachten als: hoofdpijn, spierspanning, oververmoeidheid, een opgejaagd gevoel en angst ervaren met in het ergste geval zelfs een burn-out-out of depressie.

HOE KOM JE IN DE ‘REST & DIGEST’ MODUS (ontspanningssysteem) – Meditatie, mindfulness en yoga zijn methodes die je lichaam in een diepe staat van ontspanning kunnen brengen. Je leert bewuster omgaan met gedachten, emoties en stress d.m.v ademhaling- en ontspanning’s technieken. Dit kan het autonome zenuwstelsel beïnvloeden en de fight or flight modus doorbreken.

Het heeft echter tijd nodig, tijd en oefening. Ik fungeerde jarenlang in de fight or flight modus en wist niet wat ontspanning werkelijk was. Ik kende het niet, wist niet hoe ik in een ontspannen staat kon komen. Het heeft jaren geduurd voor ik dit door had en kan dus zeggen, oefening baart kunst, dat kan ik je beloven, ècht!

Hits: 68

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *